Pieni tyttö kirjoittaa koulukirjaansa. Taustalla toinen lapsi makaa kyyryssä sängyssä ilman vaatteita.

Bild: Eeva Anundi

Hemskola

Glädje

Först kändes det helt konstigt att inte gå till skolan. Jag tyckte det var roligt! Man fick sova längre på morgonen. Sen loggade man in på Teams, läraren delade ut uppgifter och man gjorde dem direkt i chatten eller också tog man en bild på dem när man var klar. Vi såg en massa videor om att tvätta händerna. Den där sången om att tvätta händerna, den satte sig på hjärnan. Tvätta, tvätta händerna. Emellanåt delade någon den i chatten och så hade alla den på hjärnan igen.  Ibland sa läraren att man inte får dela saker i chatten, såna där memer.

“…den satte sig på hjärnan, ‘tvätta, tvätta händerna’…”

Eleverna gillade att ha arbetsro

För eleverna i årskurs ett till nio pågick distansskolan i ett par månader. En vanlig skoldag började med att alla samlades på Microsoft Teams. Läraren delade ut uppgifter som alla fick göra i lugn och ro. Man höll raster och matraster som vanligt. Barnens och ungdomarnas erfarenheter varierade stort beroende på förhållandena i hemmet.  Den genomsnittliga eleven klarade distansstudierna bra.

Källor: Åbo universitet, Enkäten hälsa i skolan/Institutet for hälsa och välfärd, Helsingin Sanomat 

Vad kände du?

Alternativen anknyter till den grundkänsla som var framträdande i samband med fenomenet på den här sidan. Vi kallar dem sekundära känslor. Det kan hända att du kände något helt annat och inget av alternativen passar in på dig. Välj då alternativet ”något annat”. Om du vill kan du också skriva ett brev där du berättar vad du kände.

När jag fick veta att jag ska gå i skola på distans var jag…

Järjestelmässä tapahtui virhe. Yritä hetken kuluttua uudestaan.

Tack.

Du var inte ensam om dina känslor.

{{ parseInt(result.result_count * 100 / totalVotes)}} %

{{ result.result_name }}

Bild: Annika Pitkänen

Digiläraren

Förvåning