Sänky, jonka päällä on värikäs peitto. Peiton alla on joku piilossa.

Bild: Petri Huhtinen

Barnet utan klass

Sorg

Jag stirrar på skärmen där klasskompisarnas ansikten dyker upp och försvinner om vartannat. ”Mamma! Ville har ny keps, jag vill också ha!” Marias hund skymtar i rutan. Wilhelm har kameran avstängd igen, fast läraren har sagt att den måste vara på. Jag tänker inte heller sätta på kameran ännu, om pappa skulle råka gå förbi. Jag byter till ett annat fönster, en svartvit text stirrar tillbaka. Det blir svårt att andas. Jag vet inte vad jag ska göra. Var fanns instruktionerna nu igen? Tony har redan gjort uppgiften. Varför kan jag inte. Milla skickade en låt till Fadumo. Varför skickade hon den inte till mig? Javisst ja, uppgiften. Jag försöker stava till texten men jag förstår inte. ”Mamma! Jag kan inte igen.” Mamma svarar inte den här gången heller.

 

”…jag tänker inte heller sätta på kameran ännu, om pappa skulle råka gå förbi.”

Distansskolan ökade skillnaderna mellan eleverna

De elever som redan innan hade problem med inlärningen upplevde distansundervisningen som en tung period.  Läraren kunde inte erbjuda samma stöd som i närundervisningen. Distansstudierna var påfrestande. Vissa grundskoleelever lade ner upp till åtta timmer per dag på uppgifterna, medan andra försvann helt från undervisningen.

Tuulia Kovanen från förbundet för mödra- och skyddshem YTT berättar om barns och barnfamiljers utmaningar under undantagstiden.

Skolan är en tillflyktsort för många

För alla är hemmet inte en trygg plats eller en miljö som stöder inlärningen. Pandemin påverkade alla barn och unga och rubbade mångas grundtrygghet. Rentav var tredje ung i åldern 13–19 år uppgav att coronapandemin hade orsakat sorg. Mest utsatta var barn och unga i hem där det förekommer missbruk och våld. Isoleringen i hemmet ledde i värsta fall till att kontakten med de trygga vuxna på daghemmet och i skolan bröts.

Vad kände du?

Alternativen anknyter till den grundkänsla som var framträdande i samband med fenomenet på den här sidan. Vi kallar dem sekundära känslor. Det kan hända att du kände något helt annat och inget av alternativen passar in på dig. Välj då alternativet ”något annat”. Om du vill kan du också skriva ett brev där du berättar vad du kände.

När jag studerade hemma kände jag mig ibland…

Järjestelmässä tapahtui virhe. Yritä hetken kuluttua uudestaan.

Tack.

Du var inte ensam om dina känslor.

{{ parseInt(result.result_count * 100 / totalVotes)}} %

{{ result.result_name }}

Punapaitainen pitkähiuksinen henkilö makaa lumisessa metsässä. Hän nojaa sammaleen peittämään kiveen.

Bild: Sanni Seppo

Dödssorg

Sorg